Translate page

Skall Guds Ord stötta upp vilda spekulationer?

Kanske kastar jag sten i glashus nu, men då har ju även jag något att lära av detta. Jag vill ändå göra dig uppmärksam på en allvarligt illa företeelse som blivit allt vanligare i kristenheten, och det är att man använder Guds Ord/Bibeln till att stötta upp egna, köttsliga och vidlyftiga spekulationer och idéer. Så skall man absolut inte använda Guds Ord!

Bibeln definierar vad sann kristen tro är för något; inget annat kan göra detta utan att vara helt förankrat i Bibeln. Det har jag skrivit om tidigare. Bibeln ger oss också små ”glimtar” av hur tidens slut kommer att gestalta sig. Inget annat kan göra det än Bibeln. Men vi har ändå inte hela scenariot nertecknat i Bibeln, förmodligen för att Gud vill att vi skall förbli vaksamma och beroende av hans ständiga vägledning. Vi är alltså hänvisade till att avvakta och se vad som kommer att ske, och vi kan först då stämma av det vi ser med vad Bibeln förutsagt. På så sätt kan vi förstå på ett ungefär var vi befinner oss på tidsskalan. Men för att vi skall förstå Guds Ord rätt krävs också en levande gemenskap med Herren vår Gud, i ödmjukhet, för det är enbart genom sin Ande som Gud ger oss uppenbarelse över dessa skriftställen för att rätt förstå tidens tecken. Den som inte är omvänd till Jesus, som inte är i linje med Bibelns undervisning och som sätter egna tolkningar och idéer högt, kommer inte att kunna få del av den vägledning och uppenbarelse som Gud vill ge sina enkla barn.

Du känner säkert till att det spekuleras något alldeles otroligt i kristenheten när det gäller den yttersta tidens händelser: Vem är Antikrist? Vem är den ”stora Skökan”? Vem är den ”falske profeten”? Exakt när kommer Jesus tillbaka? Hur skall det gå för Israel? Skall det byggas ett nytt tempel i Jerusalem snart? Kommer vi kristna att vara här eller inte när den yttersta tidens händelser spelas upp? Kommer vi att ha mat så det räcker? Skall vi bunkra? Vågar man ta vaccin och andra läkemedel? Vågar jag använda kreditkort, Swish och BankID? När det gäller en del av det här, kan vi ur Bibeln vaska fram ”signalement”, vägledning och tecken, men mycket vet vi inget om – ännu. Det bästa är egentligen därför att leva enligt devisen: den som lever får se. Och är man en sann kristen, som lever i ödmjukhet inför Gud och hans Ord, ja, då kommer man både att kunna se och förstå vad som sker och tolka tidens tecken rätt – alltså när saker och ting väl står för dörren eller sker.

Beskrivning: Macintosh HD:Users:italj:Desktop:dollarn.jpgMen trots detta spekuleras det något alldeles kopiöst i kristenheten, och det låååångt utanför de gränser som Bibeln sätter för vår möjlighet att redan idag se allt klart. Dessutom har det kommit in en uppsjö av konspirationsteorier som kristna tragiskt nog sysselsätter sig med, och det utan att dessa överhuvudtaget bidrar till en mognad i tron eller till ett vaksamt seende i vår tid. Istället blir det tvärtom. Helt vilda spekulationer och teorier tar mer och mer över kristnas tankar och vakna tid och gör att de tappar det rätta fokus som man som kristen skall ha. Detta gör att de knappast kan utsöndra en behaglig ”kristusdoft” eller ge ut god frukt till sin omvärld. Världens barn behöver inte dina kunskaper om New World Order, de behöver Evangelium!!! Och när världens barn kommer till tro behöver de inte kunskaper om hemliga sällskap, de behöver undervisas i Guds Ord för att mogna i tron! Om sedan Guds barn går vilse, och hamnar i villoläror och liknande, ja, då kan det behövas undervisning som avslöjar villolärorna och dess förkunnare, detta för att återföra Guds barn in i barnaskapet. Så det mesta av det ”kristna” materialet på Nätet idag är antingen överkurs för kristna, helt onödiga kunskaper, eller totalt eller delvis vilseledande material.

Tragiskt är det då, när kristna som sysselsätter sig med vilda spekulationer och konspirationsteorier, försöker använda Guds Ord för att backa upp sina idéer. Detta är ett bedrägligt beteende som vilseleder andra kristna ännu mer. Det är dessutom enormt fult och totalt illojalt att göra så, både mot Gud och mot hans Ord; det är att använda Guds Ord som hävstång för egna strävanden och idéer. Gud tillåter helt uppenbart detta för tillfället, troligen för att skilja agnar från vetet, men Gud tar ändå inte lätt på ett sådant sätt att hantera hans Ord. Jesus sa ju:

Matt 18:6: ”Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes i havets djup.”

Några råd från min sida
Låt det jag skrivit här bli till varning för dig. Sluta att besöka sajter på Nätet som sysslar med spekulationer och konspirationsteorier under täckmantel att det skulle vara ”profetiskt”. Sluta stötta sådana sajter och personer ekonomiskt om du gör det, för inte vill du väl att sådant skall fortsätta att förvrida klarsyn och sann vaksamhet på dina trossyskon?

Må Herren vår Gud vägleda dig!

/Lennart

Lennarts<br /><br /><br /><br /><br />
blogg Läs andra artiklar i Lennarts blogg

Svenska